Retusche

Events

L’impiego del Di-ammonio Fosfato come consolidante nelle pietre calcaree | Die Anwendung der Di-Ammoniumphosphat als Befestigungsmittel in Kalkstein

 
24 maggio 2024 - Programma/ Programm

09:00 – 09:30
Benvenuto / Willkommen  - Caffé und Gipfel

09:30 – 09:45
Saluto/ Begrüssung

09:45 – 10:45                       
Mauro Matteini: Il Diammonio-Fosfato: dal progetto al restauro
"Diammoniumphosphat: vom Idee bis zur Anwendung in der Restaurierung»

10:45 – 11:15
Spazio per domande al Prof. Matteini
“Raum für Fragen an Prof. Matteini“                              

11:20 – 11:50
Valentina Arosio: Chiesa Cattedrale San Lorenzo di Genova, il consolidamento dei litotipo
"Die Kathedralkirche San Lorenzo in Genua, die Konsolidierung der Lithographie"                       

11:55 – 12:25                       
Agata Bordi: Dalla progettazione alla manutenzione: la conservazione dei busti in marmo sulla facciata della cattedrale di Lugano
"Von der Planung bis zum Unterhalt: Die Konservierung der Marmorbüsten an der Fassade der Kathedrale von Lugano"

12:30 – 13:45 Pausa pranzo presso mensa SUPSI / Mittagessen in der  Kantine SUPSI

13:50 – 14:20                       
Marica Gianolli, Francesco Wiesner: L’intervento conservativo sulla facciata della cattedrale di Lugano
"Restaurierungsarbeiten an der Fassade der Kathedrale von Lugano"

14:25 – 14:55
Asia Grossi: Prove di consolidamento combinato sulla pietra di Saltrio (calcarenite)
"Kombinierte Konsolidierungsversuche an Saltrio-Gestein (Calcarenit)"

15:00 – 15:30
Pausa Caffé / Kaffee Pause

15:35 – 16:05
Stefano Volta: L'uso del DAP nel restauro di sculture moderne
"Die Verwendung der DAP bei der Restaurierung von modernen Skulpturen»

16:10 – 16:40
Francesca Piqué: DAP in the conservation of the Archeological site of Al_Faw in Saudi Arabia

16:45 – 18:00
Tavola Rotonda – discussione finale.   Runder Tisch – Abschlussdiskussion

 

Dalle 20:00    Per chi lo desiderasse, cena presso un Grotto a Mendrisio. Si prega di notare alla voce "Osservazioni" al momento dell'iscrizione.

Ab 20:00       Wer am gemeinsamen Abendessen in einem Grotto in Mendrisio teilnehmen möchte, teilt dies bitte bei der Anmeldung unter «Bemerkungen» mit.

 

25 maggio 2024 - Programma/ Prorgamm

9:00 – 12:30
Visita guidata della Cattedrale di San Lorenzo a Lugano/ Führung in der Kathedrale von San Lorenzo in Lugano

Alcuni elementi in marmo di Carrara della facciata rinascimentale della cattedrale di San Lorenzo di Lugano erano già stati oggetto di un intervento con DAP da parte della restauratrice Agata Bordi, nell’ambito della sua tesi di master, con la supervisione di Mauro Matteini e Francesca Piqué. A seguito degli ottimi risultati conseguiti, nel 2023 anche sul resto della facciata  è stato realizzato un intervento di manutenzione straordinaria, eseguito in collaborazione tra la SUPSI e il Consorzio Gianolli – Wiesner, durante il quale è stato portato a termine un consolidamento generalizzato con DAP sia sui restanti elementi in marmo, sia sulle superfici in pietra di Saltrio e di Viggiù.

Durante la visita i responsabili del corso di restauro della pietra della SUPSI e quelli del Consorzio descriveranno i metodi impiegati sulle varie parti della facciata e le problematiche emerse durante i trattamenti.

Einige Carrara-Marmorelemente der Renaissance-Fassade der Kathedrale San Lorenzo in Lugano waren bereits Gegenstand eines Eingriffs mit DAP durch die Restauratorin Agata Bordi im Rahmen ihrer Masterarbeit unter der Leitung von Mauro Matteini und Francesca Piqué. Nach den ausgezeichneten Ergebnissen wurde 2023 auch der Rest der Fassade einer außerordentlichen Instandsetzung unterzogen, die in Zusammenarbeit zwischen der SUPSI und dem Konsortium Gianolli - Wiesner durchgeführt wurde. Dabei wurde eine allgemeine Konsolidierung mit DAP sowohl an den verbleibenden Marmorelementen als auch an den Steinoberflächen von Saltrio und Viggiù durchgeführt.

Während der Führung werden die Verantwortlichen des SUPSI-Steinrestaurierungskurses und die Mitarbeiter des Konsortiums die an den verschiedenen Fassadenteilen angewandten Methoden und die bei den Behandlungen aufgetretenen Probleme beschreiben.

NOVITÀ  La giornata di studio di venerdì 24 maggio 2024 verrà interamente filmata e potrà essere seguita online. Per chi fosse interessato, iscriversi tramite il formulario d’iscrizione. In seguito al pagamento del corso verrà inviato il link per accedere alla diretta.

Der Weiterbildungstag am Freitag, 24. Mai 2024, wird gefilmt und kann online verfolgt werden. Interessierte melden sich bitte über das Anmeldeformular an. Ein Link für den Zugriff auf den Live-Stream wird nach der Bezahlung des Kurses zugesandt.

 

Organizzatori
SUPSI-DACD Corso di laurea in conservazione e restauro
SKR / SCR

Date
Dal 24.05.2024 al 25.05.2024

Luogo
SUPSI, Dipartimento ambiente costruzioni e design,
Via Flora Ruchat-Roncati 15
CH – 6850  Mendrisio

Costo
CHF 250.-       non membri SKR
CHF 180.-       membri SKR
CHF 25.-         studenti
CHF 180.-       online

Iscrizioni
Iscrizione e pagamenti andranno effettuati entro il 10.05.2024.

Osservazioni
La lingua del corso sarà in italiano. Il numero minimo di partecipanti al corso è di 15 persone.

Organizzazione e informazioni generali                                                   
Jacopo Gilard: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.                                                                                       
Giulia Presti: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.         

Iscrizioni
Caroline Trebing Meyerhans      
Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.         

 

pdf DOWNLOAD: PROGRAMMA / PROGRAMM  

vendredi, 24. mai 2024 until samedi, 25. mai 2024 14:00 - 17:00
Campus SUPSI Mendrisio, Via Flora Ruchat-Roncati 15, 6850 Mendrisio

Identifikation von Künstlerpigmenten durch Polarisationsmikroskopie

Formation continue Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: 10

Dieser Fachkurs führt praxisorientiert in die Präparation und polarisations-mikroskopische Bestimmung von Pigmentproben aus Malschichten ein. Er ergänzt den Methodenkanon der Kunsttechnologischen Werkuntersuchung und bietet einen Überblick kulturhistorisch relevanter Pigmente.

lundi, 10. juin 2024 until vendredi, 14. juin 2024 09:00 - 17:00
Hochschule der Künste Bern, Fellerstr. 11, 3027 Bern

15. Jahrestagung für Universitätssammlungen

Congrès et conférences Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: 120

Neue Rollen, neue Ziele? Universitätssammlungen im Spannungsfeld von Forschung, Finanzen und Politik

jeudi, 13. juin 2024 until samedi, 15. juin 2024 10:00 - 14:00
Universität Zürich, Rämistrasse 71, 8006 Zürich

How do you do it? Transmitting Embodied Knowledge across Generations in Contemporary Art Conservation

Congrès et conférences Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: Unlimited

International Symposium, HAWK, Hildesheim, 21 of June 2024

Participation is free of charge. Limited seats. Binding registration by email at: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

Embodied knowledge refers to the tacit understanding that resides within the body, which allows us to perform and refine tasks without having to consciously consider every step of such action. In the realm of complex artworks, which often contain technology-based or performative components, this knowledge is anchored within the artist’s vision, developed and fine-tuned throughout their career, and transferred often implicitly to their assistants through years of experiencing the artist’s creative process. Custom-made devices, unique installation techniques and aesthetic preferences define the artwork. However, these individualised tweaks tend to defy traditional forms of documentation, raising the question: How can we effectively impart embodied knowledge to others?

Bringing together experts from an array of disciplines, the symposium aims to refine the understanding of concepts such as implicit, tacit, procedural, and embodied knowledge. Participants including linguists, sociologists, conservators, artists, artist’s assistants, art historians, curators and representatives of artists’ estates will delve into the functioning of embodied knowledge and share experiences and best practices for intergenerational and interdisciplinary transmission.

Further information

21.06.2024
HAWK, Aula, Hohnsen 2, Hildesheim

Call For Papers "Performance: Conservation, Materiality, Knowledge" - 36th Congress of CIHA Lyon 2024 Matter/Materiality

Call for Papers Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: Unlimited

We are thrilled to invite paper contributions to our thematic session, "Performance: Conservation, Materiality, Knowledge" to be held at the 36th Congress of the International Committee for the History of Art (CIHA, June 23-28, 2024 in Lyon, France) on the theme "Matter Materiality."

 

Call For Papers "Performance: Conservation, Materiality, Knowledge" - 36th Congress of CIHA Lyon 2024 Matter/Materiality, June 23-28, 2024, Lyon, France

We are thrilled to invite paper contributions to our thematic session, "Performance: Conservation, Materiality, Knowledge" to be held at the 36th Congress of the International Committee for the History of Art (CIHA, June 23-28, 2024 in Lyon, France) on the theme "Matter Materiality."

Performance art is often considered an immaterial medium. Yet its immateriality is belied not only by the many material physical traces it leaves behind – including documents, costumes, and other objects – but also by the insistent, if ephemeral, materiality of the human body. This proposed panel seeks papers on the topic of performance’s materiality considered through the lens of conservation. What is the relationship between a performance and the materials it leaves behind, and what experience of the performance can be gleaned from them? Do photographs, “relics,” and other objects replace an absent body, thus smothering performance’s liveness, or do they refer melancholically to an unfillable lack? How might we understand the materiality of the body or, indeed, that of non-human performers such as animals, machines, or even bacteria? How can the material or immaterial elements of a performance be conserved? Though performance has sometimes been considered beyond the realm of art conservation, its increasing presence in museums and museum collections has rendered these questions urgent.

Encouraging global perspectives and particularly those from underrepresented contexts, we are calling for papers from scholars, conservators, artists, curators and others that take a theoretical or practical approach to exploring the various materialities of performance and their role in its continuation. We encourage contributions from all over the world that explore the conservation of contemporary, historical or indigenous performance; comparative examples of modern Western and non-Western conservation practices of performance conservation; performative elements in material art forms; the materiality of the performing body and its documentatory potential; the persistence of performance through physical elements or traces; the role of orality in the conservation of performance; aspect of continuity of performance in indigenous cultures; non-human performance and its conservation; care-thinking and communities of care and performance conservation; or any other relevant topic.

This panel is organized by team members of Performance: Conservation, Materiality, Knowledge - Hanna Hölling, Jules Pelta Feldman, Emilie Magnin, Joanna Lesnierowska and Charles Wrapner - a research project sponsored by the Swiss National Science Foundation and hosted by the Bern Academy of the Arts. While there has been increasing interest within scholarship and curatorial practice in performance and its afterlives, this research project is amongst the first to broadly and acutely address the problem of performance conservation both outside and inside institutions.

Submissions must be in either English or French and should include:

-a title

-350-500 word summary

-500 characters CV

The proposals can be submitted via the official CIHA Congress Call for Papers website on or before 15 September 2023: https://www.cihalyon2024.fr/fr/appel-a-communications.

Important dates:
Opening call for papers: 12 June 2023
Closing call for papers: September 15, 2023
Selection: October 11, 2023
Publication of the preliminary program of the 36th CIHA Congress: 27 October 2023
Conference dates: 23 to 27 June 2024

The presentations will take place in person in Lyon at the Congress Centre – Cité internationale. Mobility aids will be available on the website: Call for Grants (https://www.cihalyon2024.fr/fr/appel-a-bourses).

For further information on the call for papers, visit the Call for Papers (https://www.cihalyon2024.fr/fr/appel-a-communications), the Frequently Asked Questions (FAQs https://www.cihalyon2024.fr/fr/faq) or contact the CIHA Scientific Secretariat: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

For any technical question regarding your submission, please contact: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

For any questions regarding content calls for papers, contact the session chairs at Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser..

Organisation

International Committee for the History of Art (CIHA)

Website

https://www.cihalyon2024.fr/fr/appel-a-communications

dimanche, 23. juin 2024 until vendredi, 28. juin 2024

FG Architektur und Denkmalpflege: Exkursion ins Unterengadin

6. Juli 2024 - Exkursion der Fachgruppe Architektur und Denkmalpflege Ins Unterengadin.

Wir besuchen den Kirchturm Sent (Baustelle Betonkonservierung)
und den Kalkbrand am Kalkofen "Calchera stella" in Sur En !

 20230821 154453 resized  IMG 20220728 053023


Liebe Mitglieder!
Die Fachgruppe Architektur und Denkmalpflege freut sich, Euch zu einer spannenden Exkursion am Samstag, den 6. Juli 2024 ins Unterengadin einzuladen.

Unser Programm beginnt mit einer Besichtigung der Baustelle an der spätgotischen Kirche St. Lorenz (rät. Baselgia San Lurench) in Sent, geleitet von Tobias Hotz. Dort werden wir den 1899 errichteten neogotischen Kirchturm erkunden, der aus Tuff, Granit und Beton der ersten Generation erbaut wurde. Nachdem Teile des Turms abgefallen und erhebliche Schäden festgestellt wurden, wurde im Jahr 2023 eine Voruntersuchung durchgeführt und die Ausführungsarbeiten für dieses Jahr geplant, welche wir nun besichtigen werden.

Nach einem gemeinsamen Mittagessen geht es weiter mit der Besichtigung des Kalkofens "Calchera Stella" in Sur En.

2013 hat der Maurer, Bildhauer und Sgraffittokünstler Joannes Wetzel zum ersten Mal im Engadin Kalk gebrannt. Mittlerweile als Verein „Kalkwerk“ organisiert, findet im Ofen „Calchera Stella“ alle zwei Jahre ein Kalkbrand statt; dieses Mal vom 29. Juni bis zum 6. Juli. Wir haben das Glück, den Ofen am letzten Tag des Brandes zu besuchen.

Für die aktive Teilnahme am Kalkbrennen empfehlen wir jedoch ein paar Tage früher anzureisen. Den Exkursionstag schliessen wir mit einem gemütlichen Apéro am Kalkofen ab. Weitere Informationen zu Kalkwerk: https://kalkwerk.ch/

 

Für Interessierte, die bereits am Vortag anreisen, bietet Andreas am Freitagnachmittag, 5.7. ab 17:00 eine Führung zur Notsicherung der romainschen Deckentafeln in der Kirche St. Martin in Zillis an. Interessierte mögen bitte auf dem Anmeldeformular die entsprechende Option auswählen oder wenden sich direkt an Andreas (Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.).


Herzliche Grüsse, Andreas + Max


samedi, 06. juillet 2024 until jeudi, 09. mai 2024 11:00 - 17:00
Sent und Sur En

Fachgruppenausflug Kulturgeschichtliche Objekte, 22.8.2024

Liebe Kolleginnen und Kollegen

Am Donnerstag 22. August 2024 unternehmen wir einen Fachgruppenausflug ins Schweizer Holzbildhauereimuseum in Brienz mit Holzkuhschnitzen.

Schweizer Holzbildhauerei Museum
Hauptstrasse 111
Postfach 592
CH-3855 Brienz

Wir treffen uns in Interlaken Ost auf dem historischen Raddampfer Lötschberg. Abfahrt der Lötschberg ist um 11:07 Uhr. Nach Ankunft in Brienz essen wir im Restaurant Walz

Walz GmbH   
Hauptstrasse 102  
3855 Brienz 

Um 13:45 Uhr beginnt unsere Führung im Bildhauereimuseum. Danach dürfen die Teilnehmerinnen selbst eine Kuh schnitzen und bemalen. Nach der harten Arbeit gibt es um ca. 16:00 Uhr einen Apéro. 

Die Teilnehmerzahl ist auf 20 Personen beschränkt. 

- Die Fahrt auf der Lötschberg kostet mit Halbtax CHF 12.40 und ganz CHF 24.60.
- Der Besuch im Museum mit Holzkuhschnitzen und Apéro kostet CHF 52.-- pro Person.
- Das Mittagessen mit Getränk und Kaffee kostet ca. CHF 35.-- (Barzahlung vor Ort)

  • Menü 1
    (Gemischter Salat)
    Pastetli vegi oder Fleisch
    Wasser 0.5l, Kaffee
    CHF 43.-- mit Salat
    CHF 33.50 ohne Salat
  • Menü 2
    (Gemischter Salat)
    Penne mit Tomatensause, Oliven und Feta
    Wasser 0.5l, Kaffee
    CHF 37.50 mit Salat
    CHF 28.-- ohne Salat

Bitte teilen Sie uns Ihren Menüwunsch bei der Anmeldung unter "Bemerkungen" mit.

Anmeldeschluss ist der Montag 12. August 2024

Wir freuen uns sehr auf den Tag! 

Herzliche Grüsse 

Barbara und Urs

22.08.2024

TRADITIONELLES HANDWERK – PFLEGE UND VERMITTLUNG

Formation continue Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: 16

Der von der Stiftung Pro Kloster St. Johann und ihren Partnern organisierte Workshop soll der Vernetzung und dem Erfahrungsaustausch zwischen Institutionen des In- und Auslands dienen, die im Bereich der Pflege des traditionellen Bauhandwerks tätig sind, und so das Weiterleben der lebendigen Handwerkstraditionen fördern.

jeudi, 05. septembre 2024 until mercredi, 11. septembre 2024 14:00 - 17:00
Müstair, Kloster St. Johann

Resilience: Adapting heritage preservation to future challenges”

Call for Papers Externe Veranstaltung
Réservé: 0 | Free Seats: Unlimited

NKF-Danmark has the pleasure to invite proposals for the upcoming 23rd Triennial NKF Congress preprint.

The Congress topic is

RESILIENCE: Adapting heritage preservation to future challenges.

Our wish is to set focus on preservation ethics, practices and goals in a rapidly changing world. We would like to offer space for discussion on resilience in conservation and of the conservation profession; how the field adapts to changes in climate and biodiversity, international political structures, colonial dynamics and other contemporary issues. Furthermore, we would like to broaden the discussion on how heritage preservation can contribute to a change of conduct amongst people, institutions, and society.

The 23rd Triennial NKF Congress aims at showcasing the newest research topics in heritage preservation in the IIC-Nordic Group and likewise invites international researchers to bring their knowledge to northern Europe. We believe in the importance of inclusion and sharing with our communities and gaining new perspectives from it.

Therefore, we encourage interested speakers worldwide, with background not only in conservation but other heritage-related areas, and expertise within the theme of the congress, across gender and gender identities, age, religious and ethnic background, to submit an abstract on one of the topics below:

Resources & sustainability. Keywords: Humans as a resource, interdisciplinarity, sustainable practices in architecture, conservation, archaeology, and environmental conservation

Co-creation & collaboration. Keywords: Interdisciplinary collaborations, inclusion, traditional practices, representation, ownership, responsibility, volunteering

Conflict & care. Keywords: Repatriation and representation, decolonization, recovery, emergency response, raising awareness

Change & persistence. Keywords: Education, heritage skills, legislation, heritage communities and organisations, digitisation

The topics include but are not limited to the abovementioned keywords.

Submissions of up to 400 words must be sent to Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser. no later than 11:00 pm CET on 5th November 2023. The authors of the accepted abstracts will be notified by 1 December 2023, and will receive instructions on the further process.

Please state the topic you would like your submission to be considered for, as well as whether you will commit to a full article or an extended abstract for the preprint. Please note that only the full articles will be peer-reviewed.

Get the latest news of the conference and calls by subscribing to our newsletter at www.nkf-dk.dk/congress2024

jeudi, 03. octobre 2024 until vendredi, 04. octobre 2024